Blaadje
© Damon Educatie
Login

Andere leermethodes

Standpunt voor Havo/VWO

Standpunt voor HAVO/VWO is een complete driejarige methode voor het vak Levensbeschouwing in de basisvorming van het voortgezet onderwijs. Er is ook een Standpunt voor VMBO. Beide methodes worden vanaf 2015 aangeboden in de vorm van een leerwerkboek en zijn ook digitaal leverbaar.

Scholengemeenschappen hebben de mogelijkheid om met één methode te werken voor álle onderwijstypes. Het voordeel is dat er uniformiteit is in de uitgangspunten, (in grote lijnen) de opbouw van de methode en de keuze van de onderwerpen. Daardoor is het voor de individuele leerling betrekkelijk eenvoudig om van onderwijstype te veranderen. Bovendien kan de docent er altijd vanuit gaan dat bepaalde kennis aanwezig is bij de leerling. Een ander voordeel voor de docent is dat de voorbereiding van de lessen wat minder tijd vraagt, omdat de verschillende versies van Standpunt veel zaken gemeenschappelijk hebben.

 


Zin in Zin

De methode Zin in Zin is een methode levensbeschouwing/ethiek voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Het is een uiterst geschikte vervolgmethode op de methode Standpunt voor HAVO/VWO. Zin in Zin wordt ook digitaal aangeboden (via schooltas).

Kenmerken van Zin in Zin zijn:
- Een methode voor levensbeschouwing en ethiek.
- Een inhoudelijke opzet die gelegenheid biedt voor ieder van de vier profielen een specifiek leerprogramma aan te bieden.
- Ieder hoofdstuk bevat verdiepingsstof voor de Vwo-leerling in de vorm van aparte paragrafen en Z-opdrachten.
- Een eigen website met nieuws, index, werkvormen (debatteren en een werkstuk maken) aanvullende stoffen en opdrachten.
- Een bij de actualiteit aansluitend hoofdstuk over Social Media en de digitale wereld.

Kortom: Zin in Zin biedt samen met de methode Standpunt een volledige route levensbeschouwing voor onderbouw en tweede fase van zowel HAVO als VWO.


Inhoud
Gezamenlijke hoofdstukken:
Hoofdstuk 1  Heeft het leven zin?
Hoofdstuk 2  Wie is de mens?
Hoofdstuk 3  Inleiding ethiek
Hoofdstuk 4  Geweld 

Profielspecifieke thema's:
Hoofdstuk  5  Sociale media en de digitale wereld (N&T, C&M, E&M)
Hoofdstuk  6  Genetische manipulatie bij mensen (C&M, N&T, N&G)
Hoofdstuk  7  Euthanasie (N&G, N&T, C&M)
Hoofdstuk  8  Bedrijfsethiek (E&M)

 

Wijs Worden voor VMBO, Basis (VMBO-t/Havo) en VWO

In Wijs Worden leert de leerling over levensbeschouwelijke vragen en antwoorden. Daarbij wordt ook geleerd om zichzelf en anderen hierover kritisch te bevragen. Dit kritisch nadenken over levensbeschouwing wordt in Wijs Worden ‘filosofie’ genoemd.
Belangrijk voor Wijs Worden is de overtuiging dat het vermogen om zelfstandig te denken noodzakelijk is om op verantwoordelijke wijze mens te zijn; daarmee lost Wijs Worden ook de behoefte aan burgerschapsvorming in. Training in zelfstandig denken zoals in Wijs Worden gebeurt, bewijst daarnaast uitstekend diensten aan andere schoolvakken.

In Wijs Worden Basis en Wijs Worden VMBO worden de instructieteksten samen met de verwerkingsopdrachten in één boek aangeboden. De instructieteksten zijn met het oog op de doelgroep kort gehouden en de opdrachten staan steeds direct bij de betreffende tekst.
Dit leerwerkboek heeft de volgende voordelen:
1.    De leerling heeft maar één boek nodig met alle praktische voordelen van dien.
2.    De kosten zijn overzichtelijk én laag. Een alles-in-een bedrag per leerling per jaar.
3.    Omdat instructieteksten, opdrachten en antwoordruimte bij elkaar staan, leent WWB en WW VMBO zich veel beter dan een uitgave met een apart leer- en werkboek om digitaal te worden gebruikt; er hoeft niet steeds op het scherm geswitcht te worden.